IDDEEA
2001
Usvojen je Zakon o osobnoj iskaznici državljana Bosne i Hercegovine („Službeni glasnik BiH”, br. 32/01) kojim se propisuje izgled i sadržaj osobne iskaznice državljana Bosne i Hercegovine, te proces izdavanja svakom državljaninu.
Usvojen je Zakon o jedinstvenom matičnom broju državljana Bosne i Hercegovine („Službeni glasnik BiH”, br. 32/01), kojim se propisuje određivanje, dodjeljivanje, upisivanje, korištenje, evidencija, struktura, poništenje i zamjena jedinstvenog matičnog broja državljana Bosne i Hercegovine i stranih državljana u Bosni i Hercegovini.
Usvojen je Zakon o prebivalištu i boravištu državljana BiH („Službeni glasnik BiH”, broj 32/01) kojim se uređuje prebivalište i boravište državljana Bosne i Hercegovine i boravište raseljenih osoba u Bosni i Hercegovini.
Ovim zakonima je prethodilo usvajanje Zakona o putnim ispravama BiH („Službeni glasnik BiH”, broj 4/97) kojim se uređuju putne isprave državljana Bosne i Hercegovine.
Usvojen je Zakon o centralnoj evidenciji i razmjeni podataka koji regulira uspostavu i funkcioniranje Glavnog centra za obradu podataka na razini Bosne i Hercegovine, vođenje evidencija koje se obrađuju u ovom centru, kao i pravila o pristupu, razmjeni i zaštiti podataka iz ovih evidencija („Službeni glasnik BiH”, br. 32/01).
2002
Usvojena je Odluka o uspostavi Direkcije za implementiranje CIPS projekta (Citizen Identification and Protection System) („Službeni glasnik BiH”, br. 12/02) sa ciljem da se uspostavi sustav središnje evidencije i razmjene podataka o državljanima BiH, kao i da se započne sa izdavanjem osobnih iskaznica i putovnica sa biometrijskim podacima.
Uspostavom Direkcije CIPS, donošenjem relevantnih zakonskih i podzakonskih akata kojim se uređuje oblast identifikacijskih isprava u BiH, te nakon provođenja mnogobrojnih aktivnosti tijekom godine, od 15. prosinca 2002. godine u Bosni i Hercegovini su po prvi put uvedeni jedinstvene osobne isprave i uspostavljene elektroničke evidencije osobnih podataka za sve građane Bosne i Hercegovine.
Uspostavljene su: evidencija jedinstvenih matičnih brojeva (JMB), evidencija putovnica, evidencija osobnih iskaznica, evidencija prebivališta, evidencija viza i dozvola boravka, evidencija vozačkih dozvola, evidencija registracije vozila i kaznena evidencija. U skladu sa ovom Odlukom, sjedište Direkcije za implementiranje CIPS projekta bilo je u Sarajevu.
2003
Nadležni organi su počeli sa radom na zaprimanju zahtjeva za izdavanje osobnih iskaznica i vozačkih dozvola za građane Bosne i Hercegovine.
Započela je svakodnevno distribuiranje isprava na lokacije nadležnih organa širom BiH (prvobitno je Direkcija CIPS posjedovala samo jedno vozilo Fiat Brava).
Nabavljena su tri vozila SEAT INCA za distribuiranje isprava.
Zvanično je započelo realiziranje projekta centraliziranog personaliziranja putnih isprava za građane Bosne i Hercegovine.
2004
Uspostava državne telekomunikacijske mreže koja je učinkovita i visokopouzdana, kojom se unaprjeđuje funkcioniranje državnih institucija na području cijele BiH, omogućuje ravnomjeran razvoj svih regija u državi, te postavlja temelj za e-upravu i proširenje ponude usluga javne uprave.
Tijekom ove godine personalizirano je 1.540.000 osobnih iskaznica i 650.000 vozačkih dozvola. Uspostavljen je cjelodnevni smjenski rad (24/7) sustava za personaliziranje osobnih iskaznica i vozačkih dozvola.
Uspostavljen je Centar za personaliziranje ososbnih isprava Bosne i Hercegovine, a sa svih lokacija nadležnih organa prikupljeni su bjanko obrasci putovnica i oprema za personaliziranje.
Izrađena je prva internetska stranica Direkcije za implementiranje CIPS projekta putem koje je građanima olakšan pristup informacijama vezanim za izdavanje osobnih isprava.
2005
Započelo je implementiranje projekta registriranja vozila kroz koji je predviđena uspostava evidencije registriranih vozila i novih isprava za registriranje vozila. Uvođenjem jedinstvene baze podataka registriranih vozila za cijelu BiH se očekuje znatno povećanje broja registriranih vozila uz unaprjeđenu kontrolu pri obradi zahtjeva za registriranje (provjere u bazi podataka Interpola).
Promjena koncepta obrade podataka vezanih za registriranje vozila i centraliziranje svih aktivnosti oko personaliziranje isprava prouzročilo je i novo organiziranje radnih procesa i moderniziranje informacijske opreme.
2006
Izmjenama Izbornog zakona Bosne i Hercegovine („Službeni glasnik BiH“, br. 24/06) i uvođenjem sustava pasivne registracije birača u Bosni i Hercegovini uspostavljena je evidencija Središnjeg biračkog popisa svih građana Bosne i Hercegovine sa pravom glasa.
Od tada Direkcija za implementiranje CiPS projekta, a poslije toga i Agencija za identifikacijske isprave, evidenciju i razmjenu podataka BiH pruža aktivnu potporu na provođenju općih i lokalnih izbora u Bosni i Hercegovini.
Započete prve aktivnosti na izgradnji backbone informacijskog i telekomunikacijskog sustava za povezivanje svih lokacija nadležnih i policijskih organa za izdavanje ososbnih isprava, kao i Visoko sudbeno i tužiteljskog vijeća (VSTV). CIPS SDH mreža podrazumijeva cjelokupni telekomunikacijski sustav koji se sastoji od transportne i pristupne mreže, te se koristi za povezivanje institucija u Bosni i Hercegovini.
Usvojen je Zakon o elektroničkom potpisu („Službeni glasnik BiH”, br. 91/06) kojim se uređuju osnove formiranja i uporabe elektroničkog potpisa i pružanja usluga vezanih za elektronički potpis i ovjeravanje.
2007
Direkcija CIPS projekta obnaša ključnu ulogu u provođenju mjera potrebnih za viznu liberalizaciju kroz poboljšanje sustava za izdavanje osobnih isprava.
Uspostavlja se institucionalni okvir za sustav identifikacijskih isprava u BiH u skladu sa Europskom regulativom 2252 iz prosinca 2004. godine, a sve kroz institucionalno rješavanje statusa Direkcije za implementiranje CIPS projekta.
Provode se pripremne aktivnosti u cilju utvrđivanja organizacije i predlaganja zakonskih rješenja kako bi se uspostavila Agencija za identifikacijske isprave, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine.
Provode se značajne aktivnosti na poboljšanju zakonske regulative koja se tiče JMB, osobnih iskaznica državljana BiH, prebivališta i boravišta, koje su osnov za izdavanje putnih isprava, odnosno uspostavu i učinkovito upravljanje tzv. lancem identiteta.
Zvanično je predstavljena SDH mreža kao jedno od strateških pitanja i resursa koji omogućuje djelotvornu razmjenu podataka, isprava, informacija i komunikaciju između svih policijskih i sigurnosnih institucija u državi.
2008
Usvojen Zakon o Agenciji za identifikacijske isprave, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine ( „Službeni glasnik BiH”, br. 56/08) kojim se propisuje da je Agencija upravna organizacija u sastavu Ministarstva civilnih poslova Bosne zadužena za oblast identifikacijskih isprava, pohranjivanje, personaliziranje i prijevoz isprava, te centralno vođenje evidencija i razmjenu podataka između nadležnih organa, kao i za suradnju sa nadležnim organima u Bosni i Hercegovini koji su izvorni organi, te drugim organima koji koriste usluge Agencije u skladu sa važećim propisima. Ovim zakonom propisano je da se sjedište Agencije nalazi u Banjoj Luci.
Agencija je u saradnji s nadležnim organima počela sa aktivnostima na osiguravanju odgovarajuće implementacije administrativnih mjera kojima se osigurava integritet procesa personaliziranja i distribucije isprava i bez odlaganja je poduzela aktivnosti na usklađivanju sustava i procesa za izdavanja putnih isprava sa ICAO standardima, kroz uvođenje podataka o otisku prsta i biometrijske fotografije i nabavu opreme za personaliziranje e-putovnica, opreme za akviziciju biometrijskih podataka, informacijsku opremu i integriranje sustava putnih isprava i informacijskog sustava CIPS-a.
Ustanovljen je sustav evidencija o izgubljenim i otuđenim ispravama, te nastavljano implementiranje projekta registriranja vozila kroz nabavu neophodne opreme, programskih licenci i građevinskih radova.
2009
Započeo proces migracije sustava evidencija Direkcije za implementiranje CIPS projekta na jedinstvenu platformu Agencije. Migracije su obuhvatile evidencije jedinstvenog matičnog broja, prebivališta i boravišta, osoben iskaznice i osobne iskaznice za strance, a uspostavljene su i nove: evidencija putnih isprava, evidencija za registraciju vozila, te registar novčanih kazni i prekršajna evidencija.
Agencija je inicirala mnogobrojne izmjene zakona i podzakonskih akata koji uređuju oblast identifikacijskih isprava, te usvojila mnogobrojne podzakonske akte koji se odnose na rad Agencije, posebno one koji se tiču sigurnosnih aspekata i koji su neophodni za proces izdavanja biometrijskih putnih isprava, kao i liberalizaciju viznog režima.
Početak izdavanja biometrijskih putovnica sa elektroničkim memorijskim elementom za građane Bosne i Hercegovine u skladu sa europskim standardima kroz implementiranje sustava putnih isprava što je direktno
vezano za liberalizaciju viznog režima i predstavlja aktivnost koja je započeta u razdoblju postojanja bivše Direkcije. U 2009. godini obavljen je niz kontakata sa nadležnim institucijama, dostavljene informacije i instrukcije, predata oprema nadležnim ministarstvima unutarnjih poslova, obavljena obuke njihovih službenika, te uvezivanje ovih ministarstava, općina, DKP mreže i Agencije, kako bi 1. srpnja 2009. godine počeo sa radom sustav biometrijskih putovnica. Izdavanje biometrijskih putovnica je počelo u listopadu 2009. godine.
Agencija je u skladu sa svojim nadležnostima uspješno realizirala višegodišnji projekat registriranja vozila uspostavljanjem središnjeg registra vozila, a od 28. rujna 2009. godine počela je sa centraliziranom personalizacijom registarskih oznaka sa međunarodnom oznakom BiH i isporukom novih isprava za registriranje vozila u vidu potvrde o vlasništvu vozila, potvrde o registraciji vozila i stikera, tj. naljepnice kojom se ovjerava tehnička ispravnost i registracija vozila.
Uspostavljen sustav suradnje sa Interpolom.
Na osnovu dva okvirna sporazuma potpisana između Švedske i Bosne i Hercegovine u 2009. godini Švedska Аgencija za međunarodni razvoj i suradnju (SIDA) donirala je Agenciji sredstva za implementiranje projekta čiji je cilj uvezivanje na SDH mrežu svih općina uključenih u proces izdavanja biometrijskih putnih isprava, obavljena je nabava potrebne opreme čime će se u velikoj mjeri unaprijediti uvjeti za rad nadležnih institucija u sustavu.
2010
Agencija je bila jedan od ključnih aktera koji su građanima Bosne i Hercegovine osigurali bezvizni režim za zemlje Schengen zone omogućivši putovanje bez vize sa putovnicama koji se personaliziraju u okviru Agencije.
Započelo je izdavanja biometrijskih putovnica druge generacije sa proširenom kontrolom pristupa (Extended Access Control – EAC), što je Bosnu i Hercegovinu svrstalo među prvih nekoliko zemalja u svijetu koje izdaju ovakvu biometrijsku putovnicu.
Implementirana je interna infrastruktura javnog ključa (PKI -Public Key Infrastructure) u informacijski sustav Agencije. Omogućeno izdavanje smart kartica korisnicima sustava za pristup aplikacijama, korištenja mrežnih resursa, enkripcije email-a i elektroničkih isprava.
Implementiran je sustav provjere biometrijskih podataka za osobne iskaznice, unaprjeđujući sigurnost sustava izdavanja ososbnih isprava i integritet središnje evidencije.
2011
Ministarstvo komunikacija i prometa donijelo je Pravilnik o postupku izdavanja memorijskih kartica za digitalni tahograf („Službeni glasnik BiH“, br. 42/11) kojim se Agencija za identifikacijske isprave, evidenciju i razmjenu podataka zadužuje za personaliziranje memorijskih kartica za digitalne tahografe. Tijekom ove godine donesena je i Odluka o visini naknade za izradu memorijskih kartica za digitalni tahograf („Službeni glasnik BiH”, br. 39/11).
Agencija je kontinuirano obavljala pripremne aktivnosti za realiziranje obveza koje proističu iz zakonskih i podzakonskih akata kojim je uređena ova oblast te je elektronička evidencija tahografskih kartica uspostavljena u mjesecu travnju, kada je započeto njihovo personaliziranje i tehnička obrada. Vijeće ministara BiH je usvojio Odluku o odobravanju „Projekta digitalnih tahografa“ kojom ga je uvrstio u Program višegodišnjih kapitalnih ulaganja za razdoblje 2011- 2014. godine. Projekat tahografa je stavljen u funkciju u ugovorenom roku i u potpunosti je operativan.
Kroz projektna sredstva Europske unije IPA 2008 izvršena je nabava Sustava upravljanja ispravama i integracija sa sustavom Agencije, osigurano njegovo funkcioniranje i uveden je sustav menadžmenta kvaliteta u skladu sa serijom potrebnih standarda. Sustav za upravljanje dokumentima (DMS) je računalni sustav koji se koristi za praćenje i pohranu elektroničkih dokumenata i/ili slika papirnih dokumenata, odnosno, skup računalne opreme i programa koji će omogućiti prihvatanje, upravljanje, pohranjivanje, zaštitu i pregled sadržaja i dokumenata vezanih za poslovanje IDDEEA-e.
Započelo je implementiranje projekta „Jačanje evidencija IDDEEA“ za koji su sredstva osigurana putem pretpristupnog financijskog instrumenta Europske unije – IPA programa 2010 i uz financijsku potporu BiH. Kroz ovaj projekat uraditi će se isporuka kompletnog sustava koji uključuje instalaciju, razvoj, konfiguraciju, ispitivanje i puštanje u produkciju nove SDH backbone komponente koja će se nadograditi na postojeću SDH komunikacijsku mrežu IDDEEA, isporuka rješenja za poboljšanje postojeće IDDEEA telekomunikacijske mreže, isporuka rješenja za QoS (Quality of Service) i MPLS funkcionalnost koja će se implementirati na postojeću IDDEEA telekomunikacijsku mrežu, izrada aplikativnog rješenja za mrežni menadžment i monitoring postojeće IDDEEA SDH telekomunikacijske mreže. U okviru projekta planirana je i naobrazba tehničkih eksperata Agencije kroz organiziranje specijalističkih treninga, radionica i studijskih putovanja, kao i početak pripremnih aktivnosti za projekat razvijanja elektroničkog portala (tzv. e-portal), koji će moći pružiti elektroničke servise namjenjene vladinim institucijama (G2G), građanima (G2C) i poslovnom sektoru (G2B) u BiH te razvijanje i implementiranje integrirane e-Learning platforme za IDDEEA-u.
2012
Usvojene su izmjene i dopune Zakona o osobnoj iskaznici državljana Bosne i Hercegovine („Službeni glasnik BiH”, br. 18/12) i stvoreni su uvjeti za pripremu i početak izdavanja osobnih iskaznica državljana Bosne i Hercegovine koje u sebi sadrže elektronički memorijski element koji sadrži kvalificiranu potvrdu koju upisuje Agencija za identifikacijske isprave, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine. Ovim su stvoreni uvjeti za upis elektroničkih certifikata u osoben iskaznice koje izdaje Agencija kao CA tijelo čime bi u potpunosti Agencija obavljala i jednu od temeljnih nadležnosti iz zakona u smislu izdavanja elektroničkih certifikata i elektroničkih potpisa vezanih za oblast identifikacijskih isprava.
Potpisani su Ugovor o nabavi elektroničkih osobnih iskaznica, vozačkih dozvola i sustava za personaliziranje elektroničkih osobnih iskaznica i vozačkih dozvola, te Ugovor o nabavi hardverske opreme i Oracle licenci za potrebe Agencije.
Početak implementiranja IPA projekta Parlamentarne skupštine BiH i IDDEEA, „Sustav uspostave e-vlade i pružanje e-servisa građanima” čiji je cilj integrirati i razviti elektroničke baze podataka. Razvojem e-servisa će se definirati procedure integracije evidencija u odnosu na IDDEEA-inu institucijsku i unutarnju uređenost čineći uporabu e-servisa takvim da se zaobiđe svaki izravni pristup bazi podataka. Sustav e-servisa treba da je u skladu sa najvišim sigurnosnim standardima i mora biti siguran, pouzdan i dostupan za rad tako da osigurava integritet podataka, te moraju biti dostupni samo ovlaštenim korisnicima koji se identificiraju putem PKI sustava.
Agencija je u cijelosti implementirala međunarodne standarde ISO 9001:2008 (upravljanje kvalitetom) i ISO 27001:2005 (upravljanje sigurnošću informacija), te certificirala određeni broj službenika za interne i eksterne predavače/revizore za navedene ISO standarde i aktivno radila na projektima vezanim za ICAO standarde. Osim toga, izvršena je dorada postojećih ili izrada novih pravila i procedura u skladu sa standardima ISO 9001 i ISO 27001 čime su unaprijeđeni procesi rada u oblasti upravljanja kvalitetom i upravljanja sigurnošću informacija.
Ključni projekti koji su realizirani u 2012. godini su: primjena e-Learning platforme za provođenje obuka, usavršavanje i testiranje službenika Agencije, projekt digitalnih tahografa, sustav uspostave e-Uprave i pružanje e-Usluga građanima prema Strategiji razvoja Agencije 2010-2015, nabavka nove opreme i migracija baze podataka čime su unaprijeđene izvedbe svih aplikacija.
U 2012. godini preduzete su aktivnosti na unaprjeđenju suradnje sa strateškim inozemnim partnerima i međunarodnim institucijama, prije svega sa Delegacijom Europske unije u BiH, te Međunarodnom agencijom za civilni zrsčni promet, radi poboljšanja sustava sigurnosti osobnih isprava Bosne i Hercegovine.
2013
Uvedena elektronička osobna iskaznica i vozačka dozvola za građane Bosne i Hercegovine. Međutim, u tom trenutku nedostatak podzakonskih i provedbenih akata koji su propisani Zakonom o elektroničkom potpisu predstavljao je prepreku za Agenciju kako bi započela sa izdavanjem elektroničkog potpisa. Ti akti će biti doneseni tek 2017. godine. Europska komisija je pozitivno ocijenila početak izdavanja elektroničkih osobnih iskaznica u BiH, priznajući napredak u informacijskom društvu i e-vladi.
Uvedene pogranične propusnice za građane Republike Hrvatske koji žive u pograničnom području. Agencija je stvorila tehničke uvjete za izdavanje pograničnih propusnica, obučila službenike i osigurala opremu Graničnoj policiji BiH. Agencija je zadužena za tehnički dio, odnosno perosonaliziranje pograničnih propusnica i vođenje središnje evidencije pograničnih propusnica za građane Republike Hrvatske.
2014
Agencija je od 1. listopada 2014. godine stvorila tehničke uvjete i počela personaliziranje biometrijskih putovnica treće generacije, tzv. SAC putovnice (Supplemental Access Control), što je Bosnu i Hercegovinu svrstalo među prve države van Europske unije i među prve države u svijetu koje su započele uporabu ovih putovnica, čime se ispunjavaju obveze preuzete u procesu pregovora za liberalizaciju viznog režima s ciljem zadržavanja povlastica koje donosi bezvizni režim. Nova generacija putovnica podrazumijeva bolje elemente zaštite koji podrazumijevaju sigurniji način upisa i zaštite podataka na čipu i bolju zaštitu stranice sa podacima.
Agencija je u skladu sa svojim zakonskim nadležnostima pružila tehničku potporu proteklom izbornom procesu u Bosni i Hercegovini, koji je održan u oktobru 2014. godine. Potpora je pružena putem telekomunikacijskog i serverskog sustava. Svojim tehničkim i ljudskim resursima IDDEEA je tijekom izbora omogućila neometan pristup evidencijama Središnjeg biračkog popisa, kao i tehnički ispravan i kontinuiran rad mreže za prijenos podataka putem koje su uvezani Središnje izborno povjerenstvo (SIP) te gradska i općinksa izborna povjerenstva.
Početak izdavanja tahografskih kartica za drugu generaciju digitalnih tahografa (GEN2 pametni tahografi) regulirane Uredbom (EU) 165/2014. Europskog parlamenta i Vijeća Europske unije o tahografima u cestovnom prometu. Nakon implementacije elektroničke evidencije tahografskih kartica u okviru Projekta digitalnih tahografa koji je Vijeće ministara uvrstilo u projekte višegodišnjih kapitalnih ulaganja za period 2011- 2014, Agencija je u suradnji sa nadležnim institucijama (Federalnim ministarstvom prometa i komunikacija, Ministarstvom saobraćaja i veza RS), izvršila analizu stvarnih potreba te procijenila potrebne količine tahografskih kartica za određeno razdoblje kako bi se u što većoj mjeri optimizirala nabava tahografskih kartica u budućnosti.
Agencija je usvajila Plan djelovanja protiv korupcije (2011-2014) i Plan integriteta, u skladu sa Strategijom za borbu protiv korupcije Vijeća ministara BiH i Akcionim planom za provedbu Strategije.
2015
Vijeće ministara BiH donijelo je Odluku o nadležnosti za personaliziranje, tehničku obradu, prijevoz, uspostavu i vođenje elektroničke evidencije o brodarskim i pomorskim knjižicama („Službeni glasnik BiH“, br. 50/15) , kojom je Agencija za identifikacijske isprave, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine ovlaštena za personaliziranje, tehničku obradu i prijevoz personaliziranih knjižica u skladu sa važećim pravnim propisima kojima je uređen postupak personaliziranja i i tehničke obrade identifikacijskih isprava. Agencija je nadležna da provede sve aktivnosti izrade projektnog zadatka i na razini Bosne i Hercegovine uspostavi jedinstveni informacijski sustav za vođenje elektroničke evidencije o knjižicama, da obavi nabavu sustava, opreme i potrošnog materijala potrebnog za uspostavu informacijskog sustava, da vodi i tehnički održava elektroničku evidenciju o knjižicama u skladu sa važećim pravnim propisima Bosne i Hercegovine kojima je uređena oblast vođenja središnje evidencije podataka i zaštite osobnih podataka.
Početak nabave i isporuke putnih listova za državljane Bosne i Hercegovine Ministarstvu civilnih poslova BiH, te putnih listova za strance Ministarstvu sigurnosti Bosne i Hercegovine.
2016
U skladu sa Uputstvom o načinu pristupa informacijama o tijeku postupka izdavanja identifikacijske isprave putem veb-portala Agencije za identifikacijske isprave, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine i veb-portala nadležnih organa, od 23. veljače 2016, Agencija je uspostavila prvi elektronički servis za građane kojim je omogućen elektronički pristup informacijama o tijeku postupka izdavanja isprava koji može učiniti svaka osoba koja je podnijelo zahtjev za izdavanje isprava u skladu sa važećim pravnim propisima Bosne i Hercegovine kojim je uređena oblast izdavanja isprava. Elektronički pristup obavlja se putem veb-portala Agencije i nadležnih organa za izdavanje isprava.Pristup informacijama vrši se upisom sljedećih parametara: JMB-a, broja zahtjeva i sigurnosnog koda. Nakon upisa parametara i klika na opciju „Provjeri“, podnositelj zahtjeva elektroničkim putem dobija informaciju o tijeku postupka izdavanja isprave (status zahtjeva/isprave), ovisno u kojoj fazi se postupak izdavanja isprave nalazi.
Izrađena je nova verzija Standarda za opremu i softver, Verzija 7 kojima se određuju minimalni standardi za korištenje i nabavu informatičke opreme i opreme za akviziciju podataka za nadležne organe koji obavjaju obradu podataka o JMB, prebivalištu i boravištu državljana BiH, te izdavanju osobnih iskaznica državljana BiH i osobnih iskaznica za strance, izdavanju putnih isprava, vozačkih dozvola, registraciju motornih vozila i isprava za registraciju, novčanih kazni i prekršajnih evidencija, digitalnih tahografa, pograničnih propusnica, kao i podataka iz drugih evidencija koje Agencija vodi uz suglasnost izvornih organa i uz posebnu odluku Vijeća ministara BiH. Ovaj dokument definira minimalne standarde koje oprema i softver moraju da zadovolje.
2017
Doneseni provedbeni akti iz Zakona o elektroničkom potpisu i to: Pravilnik o evidenciji ovjeritelja („Službeni glasnik BiH” broj 14/17), Pravilnik o mjerama i postupcima uporabe i zaštite elektroničkog potpisa, sredstava za formiranje elektroničkog potpisa i sustava certificiranja („Službeni glasnik BiH” broj 14/17) i Pravilnik o bližim uvjetima za izdavanje kvalificiranih potvrda („Službeni glasnik BiH” broj 14/17). Formiran je i Ured za nadzor i akreditaciju ovjeritelja u Ministarstvu komunikacija i prometa BiH koji vodi elektronički registar ovjeritelja sa sjedištem u Bosni i Hercegovini, akreditiranih ovjeritelja i ovjeritelja sa sjedištem u trećim državama za čije potvrde garantira ovjeritelj sa sjedištem u Bosni i Hercegovini.
Pokrenute aktivnosti na implementiranju CAF standarda u suradnji sa Uredom koordinatora za reformu javne uprave u Bosni i Hercegovini (PARCO) i njemačkim GIZ-om – Jačanje javnih institucija u BiH. Radi se o prvom europskom standardu upravljanja kvalitetom, stvorenim namjenski od strane javnog sektora s ciljem stalnog poboljšanja kvaliteta rada. CAF standardi se redovito primjenjuju u instituciji što svakako doprinosi poboljšanju učinkovitosti i unaprjeđenju radnih procesa u obavljanju svakodnevnih aktivnosti.
2018
Uz potporu Delegacije Europske unije započelo se sa procesom upisa Agencije u evidenciju ovjeritelja, odnosno pripremi procesa, sredstava i ljudskih kapaciteta nužnih za certificiranje i izdavanje elektroničkog potpisa. Prema važećim zakonima u Bosni i Hercegovini, upis u registar ovjeritelja obavlja Ministarstvo prometa i komunikacija Bosne i Hercegovine, a na osnovu prethodno završenog procesa certificiranja CA tijela od strane nadležne certifikacijske kuće u EU.
Potpisan financijski sporazum između Europske unije i Bosne i Hercegovine. IDDEEA je razvila i isporučila Akcioni dokument (AD) koji je usvojilo Vijeće ministara BiH i proslijedilo Europskoj komisiji (EK) na dalje postupanje. Plan IDDEEA je da se u narednim razdobljima koriste IPA fondovi.
Potpisan je Okvirni sporazum o nabavi knjižica putovnice između Agencije za identifikacijske isprave, evidenciju i razmjenu podataka BiH i kompanije Muhlbauer d.o.o. iz Banja Luke čime je osigurana nabava i isporuka knjižica putovnice do 21.ožujka 2022.
Okončan višegodišnji kapitalni projekat u kojem je sudjelovala i Agencija: „Financiranje provođenja obveza iz Zakona o radnom vremenu, obveznim odmorima mobilnih radnika i uređajima za evidentiranje u cestovnom prijevozu – tahografi – projekat digitalnih tahografa“. Agencija je osigurala dovoljan broj svih vrsta tahografskih kartica, budući da je usvajanjem novih propisa u ovoj oblasti porasla njihova potražnja.
Tijekom 2018. godine u IDDEEA-i su tranzicijom na novu verziju ISO standarda 9001:2015 osigurani uvjeti za daljnju certifikaciju Agencije po ovom standardu i poboljšan menadžment kvalitetom u Agenciji.
U skladu sa Zakonom o internoj reviziji BiH i Odlukom o kriterijima za uspostavu jedinica interne revizije u institucijama BiH i obvezama koje proističu iz navedenih propisa, 2. listopada 2018. formirana je Jedinica za internu reviziju Agencije za identifikacijske isprave, evidenciju i razmjenu podataka BiH.
2019
U prethodnoj godini potpisan je financijski sporazum između Delegacije EU i Agencije za identifikacijske isprave, evidenciju i razmjenu podataka BiH, IPA 2017, te se u tijeku ove godine pristupilo izradi specifikacija za provođenje tenderske procedure koju provodi EU, koja se odnosi na nabavu računalne i telekomunikacijske opreme, sustavnog i aplikativnog softvera u okviru IPA II 2014-2017.
Okončan projekat „SDH sustava prijenosa“ kroz koji je svim institucija korisnicama proračuna BiH omogućeno da dobiju odobrenje za priključivanje Informacijskog sustava financijskog upravljanja (ISFU) Ministarstva financija i trezora BiH na SDH mrežu, tj. Telekomunikacijski sustav Agencije čime je dat značajan doprinos u osiguravanju ušteda u proračunu institucija BiH.
Obavljen eksterni audit za ISO standard 9001:2015 čime su osigurani uvjeti za daljnje certificiranje Agencije po ovom standardu i poboljšan menadžment kvalitetom u Agenciji.
Kontinuiranim unaprjeđenjem i razvijanjem informacijskog sustava agencije osigurana je djelotvorna razmjena podataka prema svim paramtrima u aplikaciji za razmjenu podataka sa mjerodavnim institucijama.
Donesen je Pravilnik o brodarskim i pomorskim knjižicama, kao i izmjene ovog Pravilnika („Službeni glasnik BiH”, br. 29/19, 72/19) kojim su precizno navedeni podaci koji moraju biti sadržani u elektroničkoj evidenciji za pomorske i brodarske knjižice za čiju je izradu zadužena Agencija, te se započelo sa pripremnim aktivnostima za izradu navedene evidencije.
2020
Unatoč brojnim izazovima s kojima se Agencija suočavala, s obzirom na pandemiju uzrokovanu korona virusom, osigurana je neprekidna dostupnost evidencija i mreže za prijenos podataka (TK/SDH) izvornim i prijemnim organima, kao i učinkovit proces proizvodnje identifikacijskih isprava i registarskih oznaka.
Tijekom ove godine, svi radni procesi bili su usklađeni sa europskim i međunarodnim regulativama i preporukama. Kontinuirano su praćeni ICAO 9303 standardi i drugi relevantni EU standardi kako bi svi zahtjevi koji se odnose na razinu sigurnosti i zaštitne mjere identifikacijskih isprava bili potpuno zadovoljeni.
Agencija je tijekom 2020. godine pokrenula niz aktivnosti vezanih za upis u registar ovjeritelja u Bosni i Hercegovini. Prema važećim propisima u Bosni i Hercegovini, upis u registar ovjeritelja obavljen je u nadležnosti Ministarstva prometa i komunikacija Bosne i Hercegovine, a na osnovu prethodno završenog procesa certificiranja CA tijela koji obavljaju nadležne certifikacijske kuće u EU. Delegacija Europske unije u Bosni i Hercegovini je posredstvom IPA projekata osigurala određenu opremu i dodatna sredstva za sam proces certificiranja.
Razvojni tim Agencije je vlastitim resursima radio na izradi elektroničke evidencije za pomorske i brodarske knjižice, u skladu sa donesenim odlukama i pravilnicima kojima je uređena ova oblast, a do kraja godine elektronička evidencija je puštena u produkciju.
2021
Obavljena je ponovna certifikacija Agencije i eksterni nadzor za provođenje ISO 27001 i ISO 9001 međunarodnih standarda.
U skladu sa Regulativom EU 910/2015 i eksternim nadzorom provedenim 30. septembra 2021. potvrđeno je da sva oprema, servisi i procesi namijenjeni za izdavanje kvalifikovanih potvrda u potpunosti ispunjavaju standarde i mjere propisane eIDAS regulativom.
Kroz pripremu i početak Pilot projekta Agencija učestvuje u inicijativi vezanoj za uvođenje novih tehnologija u izborni process, a sve u cilju poboljšanja integriteta kroz upotrebu podataka koji se odnose na elektronsku i biometrijsku identifikaciju.
2022
Agencija je upisana u evidenciju ovjerilaca i postala je ovlašteno tijelo za izdavanje kvalifikovanog elektronskog potpisa punopravno priznatog u pravnom prometu u Bosni i Hercegovini i van granica Bosne i Hercegovine.
Kroz projekat IPA II (IPA 2017 i IPA 2019), Agenciji je isporučena oprema u vrijednosti od oko 4 miliona KM, što je značajno modernizovalo rad informacionog sistema i vođenja evidencija u Agenciji.
Agencija je završila proces eksternog nadzora za ISO 27001 i ISO 9001 međunarodne standarde.
2023
Implementiran je prvi portal otvorenih podataka u Bosni i Hercegovini u skladu sa EU preporukama. Kroz ovaj projekat, finansiran od strane Delegacije EU u BiH, Agencija je implementirala pravila, mehanizme i web alate za normiranje objavljivanja informacija od javnog značaja, poput podataka o određenih vrsta statističkih podataka, što čini aktivnosti Agencije transparentnijim i efikasnijim, te čime se pojačava borba protiv korupcije i omogućava napredak u ekonomskom razvoju i investicijama u Bosni i Hercegovini.
Redizajnirana internetska stranica Agencije, čime je građanima Bosne i Hercegovine omogućen lakši i moderniji pristup elektronskim uslugama Agencije kao što su: provjera kazni (za fizička i pravna lica), provjera statusa dokumenta, portal otvorenih podataka, e-potpis i digitalno predstavljanje.
Predstavljen je pilot projekat i započela je testna faza BiH digitalnog identiteta i udaljenog elektronskog potpisivanje dokumenata za sve građane Bosne i Hercegovine.
Agencija započinje ubrzani proces omogućavanja elektronske razmjene podataka sa drugim državnim institucijama, kako bi se građanima BiH olakšale administrativne procedure.
Agencija započinje korištenje kvalifikovanog elektronskog potpisa i elektronske razmjene dokumenata u svim svojim procesima kroz interno razvijeni DMS.
Razvijeni su novi aplikativni moduli za razmjenu podataka između Centralne izborne komisije BiH i IDDEEA, što je rezultiralo efikasnijom razmjenom podataka između ove dvije institucije, posebno u generisanju centralnog biračkog spiska u BiH.
Generalni sekretarijat Vijeća ministara Bosne i Hercegovine i Agencija za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine pokreću inicijativu sa ciljem jačanja saradnje na polju digitalne transformacije javne uprave, te apliciraju na projekat e-Vlada kod Delegacije EU u BiH.
Uspješno završena recertifikacija prema eIDAS regulativi Evropske unije.
Povezani sistemi IDDEEA sa sistemom tačnog vremena koje pruža Institut za mjeriteljstvo Bosne i Hercegovine sa ciljem unapređenja kvaliteta i tačnosti elektronskih potpisa.
Agencija je započela implementaciju dvogodišnjeg evropskog Twinning projekta pod nazivom “Unapređenje pružanja usluga građanima Bosne i Hercegovine putem jačanja kapaciteta za identifikacione dokumente, evidencije i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine (IDDEEA BiH).” Ovaj projekat se realizuje u partnerstvu sa Italijanskim konzorcijem za informacione sisteme (“CSI Piemonte”), Italijanskim tijelom za zaštitu ličnih podataka (“GPDP”), Eutalia Srl, Finskim institutom za javno upravljanje Ltd (HAUS) i ima podršku Italijanske Agencije za zaštitu podataka (GPDP).
Uspostavljena saradnja između IDDEEA i Ministarstva za digitalnu transformaciju Slovenije sa ciljem unapređenja digitalnih rješenja za građane Bosne i Hercegovine.
Kroz IPA projekat Agenciji su isporučene dvije mašine namijenjene za lasersku personalizaciju vidljivih podataka, kao i skeneri koji se koriste za kontrolu kvaliteta svih dokumenata.
Agencija je u skladu sa novousvojenim Zakonom o slobodi pristupa informacijama na nivou institucija BiH („Službeni glasnik BiH“, br. 61/23), a koji se odnosi na oblast proaktivne transparentnosti, na svojoj internet stranici počela sa redovnim objavljivanjem i ažuriranjem informacija iz svog djelokruga rada. Na taj način je građanima BiH omogućen jednostavan pristup relevantnim informacijama o aktivnostima Agencije, što doprinosi transparentnijem i odgovornijem radu institucije. Ovakav pristup proaktivnoj transparentnosti predstavlja korak naprijed ka izgradnji povjerenja građana u institucije i jačanju demokratskih vrijednosti u društvu.
Konstantnim unapređenjem i praćenjem međunarodnih standarda, te sistematskim i odgovornim upravljanjem identifikacijskim dokumentima i registrima, Agencija doprinosi izgradnji snažnih institucija, podržavajući pravdu i vladavinu prava (SDG 16), a kroz digitalizaciju usluga potiču se partnerstva za postizanje ciljeva održivog razvoja (SDG 17).IDDEEA je svojim resursima i realizacijom postavljenih ciljeva dala doprinos u implementaciji strateškog i opšteg cilja razvoja koji su definisani Strateškim okvirom Bosne i Hercegovine.
2024
Agencija započinje upisivanje elektronskih certifikata za digitalno predstavljanje u lične karte građana Bosne i Hercegovine i uz sve prednosti za građane, mnogim institucijama, kao i kompanijama je omogućila širok spektar usluga koje mogu obavljati online, odnosno bez fizičkog prisustva.
Agencija je otvorila registracione urede u svojim regionalnim centrima u Sarajevu, Bihaću, Mostaru, Bijeljini i sjedištu u Banja Luci, a u kojima građani BiH mogu potpisati ugovore i preuzeti svoje kvalifiovane elektronske potpise, te koristiti usluge elektronskog potpisa.
Agencija je zajedno sa ambasadom Bosne i Hercegovine u SAD organizovala povremene lokacije za podnošenje zahtjeva za izdavanje biometrijskih putnih isprava pomoću mobilne biometrijske opreme.
Tehnički i aplikativno unaprijeđene aplikacije za evidenciju JMB, prebivališta, ličnih karata i vozačkih dozvola. Nova tehnička rješenja odnose se na proširenu i detaljnu pretragu evidentiranih zahtjeva za jedinstvene matične brojeve, pretragu prijavljenih osoba po općinama, važećim ili nevažećim naseljenim mjestima i ulicama, mogućnost uvida u evidentirane dokaze za prebivalište prilikom podnošenja zahtjeva za ličnu kartu, te mogućnost praćenja aktivnih zabrana upravljanja motornim vozilom od strane nadležnih organa i detaljan uvid u realizacije zabrana upravljanja motornim vozilom.
Ministarstvo rada i socijalne politike FBiH, UNDP i IDDEEA implementirali su elektronski servis pod nazivom ePorodilje, kako bi se proces podjele podrške porodiljama pojednostavio i ubrzao.
Agencija je potpisala strateški ugovor sa Elektroprenosom Bosne i Hercegovine o korištenju njihovih optičkih kapaciteta širom Bosne i Hercegovine, te počinje sa projektovanjem nove telekomunikacione mreže.
Potpisani Memorandumi o razumijevanju između Agencije i UNDP, te Agencije i GIZ sa ciljem unapređenja digitalne transformacije u BiH.
U zajedničkom otvorenom pismu podrške, ambasadori Sjedinjenih Američkih Država, Njemačke, Austrije, Švicarske i Švedske, zajedno s međunarodnim ekonomskim predstavnicima, uputili su prema Vijeću ministara Bosne i Hercegovine podršku Agenciji IDDEEA za sve napore u digitalnoj transformaciji države.
Objavljen prvi naučni članak o postignućima IDDEEA-e u prestižnom američkom časopisu „Technology and Health Care“ pod nazivom
„Inicijativa za e-identiet u Bosni i Hercegovini: tehnološki skok u digitalnim rješenjima i upravljanju“.
Agencija je dobitnik priznanja “VIZIJA 100” na svečanoj ceremoniji organizovanoj od strane Poslovnih novina Sarajevo u suorganizaciji sa Vanjskotrgovinskom komorom Bosne i Hercegovine u okviru projekta „100 najvećih u Bosni i Hercegovini i regionu“.
Zahvaljujući tehničkoj podršci Agencije i implementaciji kvalificiranog udaljenog elektronskog potpisa, BH Telecom je uspješno završio tehničku integraciju sa sistemima IDDEEA-e. Ova saradnja je omogućla korisnicima BH Telecoma da ubuduće potpisuju sve ugovore, izmjene ugovora i nove usluge koristeći elektronski potpis implementiran od strane IDDEEA-e.
Zakonom o osnovama sigurnosti prometa na cestama u Bosni i Hercegovini („Službeni glasnik BiH”, broj 6/06, 75/06, 44/07, 84/09, 48/10, 18/13, 8/17, 89/17, 9/18 , 46/23, 46/23, 88/23) i Pravilnikom o registriranju vozila („Službeni glasnik BiH”, br. 69/09, 29/20, 9/21 i 4/23), a uz podršku IDDEEA-e u Bosni i Hercegovini je omogućeno korištenje prenosivih registarskih tablica. Prenosive tablice su namijenjene za korištenje isključivo unutar granica BiH, a njihova primjena pojednostavljuje kupoprodaju automobila i sprečava rizik od nenaplaćenih udesa za vozila koja su neregistrovana učestvovala u prometu.
Agencija je uspješno implementirala pilot projekat uvođenja inovativnih i novih tehnologija u izborni proces na lokalnim izborima u Bosni i Hercegovini. Uvođenjem sistema autentikacije birača i transmisije rezultata, kao i biometrijske identifikacije na odabranim biračkim mjestima postignut je značajan pomak u provođenju odredbi Izbornog zakona Bosne i Hercegovine, kao i sigurnosti i transparentnosti izbora. Cjelokupan sistem i testirana tehnološka rješenja su se pokazali izuzetno efikasnim, a sama biometrijska identifikacija i autentifikacija je potvrđena kod 96% birača koji su testirali ove tehnologije, što ističe i potvrđuje kvalitet i pouzdanost svih relevantnih baza podataka i cjelokupnog sistema koje IDDEEA tehnički vodi, održava i unapređuje.
Uz podršku Delegacije EU u BiH i Njemačkog društva za međunarodnu saradnju (GIZ-a), Agencija je započela sa implementacijom digitalnog ID novčanika u skladu s evropskom regulativom eIDAS 2.0. Očekuje se da će testna faza ovog pilot projekta početi u toku 2025. godine.