IDDEEA

Povijest Agencije

Saznajte više

2001

Usvojen zakon o osobnoj iskaznici državljana Bosne i Hercegovine. Usvojen Zakon o središnjoj evidenciji i razmjeni podataka  koji regulira uspostavu i funkcioniranje Glavnog centra za obradu podataka na razini BiH, koji vodi različite evidencije o državljanima BiH, kao i pravila o pristupu, razmjeni i zaštiti tih podataka.

2002

Odluka o uspostavi Direkcije za implementiranje CIPS projekta je dokument koji je donijelo Vijeće ministara BiH 29. travnja 2002. godine, a objavljen je u Službenom glasniku BiH broj 12/02. Ovom odlukom je utemeljena Direkcija kao privremena institucija sa zadatkom da utemelji sustav središnje evidencije i razmjene podataka o državljanima BiH, kao i da izda osobne iskaznice i putovnice sa biometrijskim podacima.

Direkcija je utemeljena kao privremeno tijelo i bilo je planirano da nakon završetka implementiranja CIPS projekta prestane sa radom. Međutim, svojim aktivnostima od 2002. godine i kroz različite odluke Vijeća ministara, Direkcija CIPS je prerasla svoju prvobitnu namjenu, provela je mnogo više projekata nego što je to bilo prvobitno predviđeno i održavala je veliki sustav.

Direkcija za implementiranje CIPS projekta (Citizen Identification Protection System) je bila privremena institucija koja je utemeljena 2002. godine sa zadatkom  uspostave sustava središnje evidencije i razmjene podataka o državljanima BiH. Direkcija je transformirana u Agenciju za identifikacijske isprave, evidenciju i razmjenu podataka (IDDEEA) 2008. godine.

2003

Početak rada nadležnih organa na zaprimanju zahtjeva za izdavanje OI I VD

Početak svakodnevnog distribuiranja isprava na lokacije nadležnih organa

(jedno vozilo Fiat brava).

Nabavljena tri vozila SEAT INCA za distribuiranje isprava.

Početak projekta centraliziranog personiziranja putovnica.

2004

Početak rada u cjelodnevnom (24/7) sustavu na personaliziranju osobnih iskaznica i vozačkih dozvola. U 2004. godini urađeno 1.540.000 OI i 650.000 VD

Završen proces centraliziranja personaliziranja putovnica. Sa svih lokacija nadležnih organa prikupljeni su bjanko obrasci putovnica i oprema za personaliziranje putovnica i smješteni u Centar za personaliziranje.

2005

Adaptiranje radnih prostorija u Centru za personaliziranje za potrebe projekta registriranja vozila.

2006

Provedene aktivnosti na izmjenama Izbornog zakona Bosne i Hercegovine i uveden sustav pasivne registracije birača u Bosni i Hercegovini što je bio temelj za uspostavu evidencije Središnjeg biračkog popisa. Prelazak na pasivnu registraciju birača u BiH za potrebe vođenja središnjeg biračkog popisa koji podrazumijeva uporabu podataka iz središnje evidencije podataka o prebivalištu i boravištu državljana BiH koja se vodi u okviru CIPS projekata.

CIPS evidencija predstavlja novu početni temelj za uspostavu Središnjeg biračkog popisa – SBP svih državljana BiH sa pravom glasa. Iz ove evidencije se mogu osigurati mjerodavni i ažurirani podaci koji predstavljaju temelj za potvrđivanje biračkog prava za svakog građanina Bosne i Hercegovine.

Sa usvajanjem ovog temelja za formiranje središnjeg biračkog popisa okončano je korištenje postojeće evidencije SBP koju je vodilo Izborno povjerenstvo BiH.

Na temelju toga Direkcija za implementiranje CiPS projekta, a nakon toga i Agencija za identifikacijske isprave, evidenciju i razmjenu podataka u skladu sa zakonom pruža aktivnu potporu u provedbi izbora u Bosni i Hercegovini  kroz opće izbore provedene 2006, 2010, 2014, 2018. i 2022. godine, kao i lokalne izbore provedene 2008, 2012, 2016. i 2020. godine.

Tijekom 2006. pokrenute su i prve aktivnosti na izgradnji okosnice informacijskog i telekomunikacijskog sustava koji će uvezivati sve lokacije za izdavanje osobnih isprava, lokacije nadležnih organa i policijskih organa kao i Visoko sudsko i tužiteljsko vijeće (VSTV). CIPS SDH mreža podrazumijevala je cjelokupni komunikacijski sustav koji se sastoji od prometne i pristupne mreže, a koristi se za povezivanje institucija u Bosni i Hercegovini. Ideja i koncept uspostave mreže u CIPS-u započet je radi omogućavanja brze, pouzdane i jeftine konekcije za institucije Bosne i Hercegovine.

2007

Organizacija ima ključnu ulogu u provodbi mjera nužnih za viznu liberalizaciju kroz poboljšanje sustava za izdavanje ličnih osobnih isprava. Uspostavlja se institucionalni okvir za sustav identifikacijskih isprava u BiH u skladu sa Europskom regulativom 2252 iz prosinca 2004. godine, a sve kroz institucionalno rješavanje statusa Direkcije za implementiranje CIPS projekta. U ovoj godini se provode sve pripremne aktivnosti u cilju utvrđivanja organizacije i predlaganja zakonskih rješenja u cilju uspostave Agencije.

Provode se značajne aktivnosti na poboljšanju zakonske regulative koja se tiče JMB, osobnih iskaznica državljana BiH, prebivališta i boravišta koji su temelj za izdavanje putnih isprava, odnosno uspostavu i učinkovito upravljanje tzv. Lanca identiteta.

Utvrđuju se i donose konkretni planovi vezani za početak izdavanja biometrijskih putnih isprava, odnsono konkretne aktivnosti vezane za izmjene Zakona o putnim ispravama.

U mjesecu studenom zvanično je predstavljena nova mreža (SDH mreža). SDH mreža je jedno od strateških pitanja i resursa koji osigurava djelotvornu razmjenu podataka, dokumenata, informacija i komunikacija između svih policijakih i sigurnosnih institucija u zemlji. Novoutemeljena mreža velikog kapaciteta, kao neovisna i u vlasništvu institucije osigurava brzu i sigurnu  komunikaciju između krajnjih korisnika. Ovaj sustav je uspostavljen u dvije faze u prvoj su uvezani Ministarstvo sigurnosti BiH, SIPA, Granična policija BiH, kao i entitetske, kantonalne i policija Distrikata Brčko. U drugoj fazi mreža je proširena tako što su u istu uključeni sudovi i tužiteljstva. Paralenlno s ovim aktivnostima vođeni su i napori uključivanja gradskih i općinskih izbornih povjerenstava u ovu mrežu, te je u prvobitnoj fazi to učinjeno na ukupno 52 lokacije u cilju potpore izbornom sustavu u BiH.

2008

U mjesecu srpnju 2008. usvojen je Zakon o Agenciji za identifikacijske isprave, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine, čime je stvoren novi institucionalni okvir i temelji za daljnji razvoj u smislu izdavanja osobnih isprava, vođenja evidencija i razmjene podataka, kao i uspostavu novih rješenja i usluga u vezi s nadležnostima Agencije.

Pred Agenciju je stavljen značajan zadatak kroz Mapu puta prema ukidanju viznog režima za Bosnu i Hercegovinu, kroz ispunjenje zadataka vezanih za sigurnost isprava. Agencija je bez odlaganja poduzela aktivnosti na uvođenju sustava i izdavanju putnih isprava u skladu sa ICAO standardima EC, kroz uvođenje podataka o otisku prsta i biometrijskih slika. Agencija je u suradnji s nadležnim organima počela sa aktivnostima na osiguravanju odgovarajuće implementacije administrativnih mjera kojima se osigurava integritet procesa personaliziranja i distribuiranja. Uspostavljeni su programi i pokrenuti procesi obuke, kao i etički kodeksi o antikorupciji službenika koji rade u sustavu osobnih isprava. Također, poduzete su mjere na uspostavi sustava i evidencija o izgubljenim i otuđenim ispravama. Poduzete su dodatne aktivnosti na podizanju razine sigurnosti sustava i fizičke zaštite lokacija vezanih za procese izdavanja isprava.

U tijeku ove godine provedene su sve značajne aktivnosti na izradi internih akata i uspostavi organizacijske strukture Agencije. Izvršene su pripreme za projektne zadatke uvođenja biometrijskih putnih isprava, prilagođavanju i migraciji internih sustava, kao i nabavi potrebite tehnologije i obrazaca za izdavanje biometrijskih putnih isprava.

2009

Migracija sustva Agencije: Proces migracije evidencija Direkcije za implementiranje CIPS projekta na jedinstvenu platformu otpočeo je još 2008. godine kao redovita aktivnost Direkcije. Migracije su obuhvatile evidencije jedinstvenog matičnog broja, prebivališta i boravišta, osobne iskaznice i osobne iskaznice za strance.

Uspostava novih evidencija: Evidencija putnih isprava, Evidencija za registriranje vozila i Evidencija novčanih kazni i prekršajnih evidencija su uspostavljene zajedničkim naporima inženjera Direkcije CIPS i MUP-ova, u određenim segmentima i uz potporu outsource tvrtki.

Usvajanje podzakonskih akata: Agencija je inicirala mnogobrojne izmjene zakona i podzakonskih akata koji uređuju oblast identifikacijskih isprava i usvojila mnogobrojne podzakonske akte koji se odnose na rad Agencije, osobito one koji se tiču sigurnosnih aspekata i koji su nužni za proces izdavanja biometrijskih putnih isprava, kao i liberalizaciju viznog režima.

Početak izdavanja biometrijskih putovnica: Početak izdavanja biometrijskih putovnica predstavlja još jednu aktivnost koja je započeta u razdoblju Direkcije za implementiranje CIPS projekta. Izdavanje biometrijskih putovnica je aktivnost koja je direktno vezana za liberalizaciju viznog režima. Prema prvotnom planu koji je tadašnja Direkcija CIPS uputila prema Ministarstvu civilnih poslova BiH, plan početka izdavanja biometrijskih putovnica je bio kraj 2010. Nakon razmatranja na 12. sjednici Vijeća ministara, održanoj 31.5.2007. godine donesen je zaključak da se sve procedure moraju završiti do kraja 2009. godine. Kao što je i planirano, 1. srpnja 2009. godine, počeo je sa radom sustav biometrijskih putovnica. U listopadu 2009. godine započeto je izdavanje biometrijskih putovnica sa elektroničkim memorijskim elementom za građane BiH, a u prosincu 2009. Ekspertno povjerenstvo je obavilo posjetu i konstatiralo je da sustav i način rada u BiH zadovoljava europske standarde. U ovoj godini uspostavljen je sustav suradnje sa Interpolom.

Novi koncept registriranja vozila: U tijeku 2009, od mjeseca srujna sprovedene su i aktivnosti na uvođenju novog koncepta registriranja vozila u BiH. Agencija je u skladu sa svojim nadležnostima osigurala i distribuirala prema nadležnim organima nove ispravr za registriranje vozila u vidu potvrde o vlasništvu vozila, potvrde o registriranju vozila i stiker naljepnica. Najznačajniji korak u ovom postupku je početak personaliziranja registarskih oznaka sa međunarodnom oznakom BiH koje su zamijenile prvotno rješenje. S novim konceptom dobili smo centraliziran način personaliziranja registarskih oznaka i centraliziran način osiguranja i isporuke potrebitih isprava za vozila.

2010

Bezvizni režim: Agencija je bila jedan od ključnih aktera koji su građanima Bosne i Hercegovine osigurali bezvizni režim za zemlje Schengena, omogućivši putovanje bez vize sa putovnicama koje se personalizuju u okviru Agencije od 15.12.2010. godine.

Strategija razvoja: Usvojena je strategija razvoja Agencije do 2015. godine, kojom je Agencija pozicionirana kao ključna instituciju u oblasti identifikacijskih isprava i elektronske vlade.

Biometrijska putovnica druge generacije: Sve putovnice izdati od 1. svibnja 2010. su putovnice druge generacije sa proširenom kontrolom pristupa (Extended Access Control -EAC), što Bosnu i Hercegovinu svrstava među prvih nekoliko zemalja u svijetu koje izdaju ovakvu biometrijsku putovnicu.

Interni PKI sustav: Uvođenjem internog PKI sustava, Agencija je omogućila izdavanje smart kartica korisnicima sustava za pristup aplikacijama, korištenje mrežnih resursa, digitalno potpisivanje i enkripciju email-a i elektroničkih isprava.

Susutav osobnih iskaznica: Implementiran je sustav provjere biometrijskih podataka i za osobne iskaznice, unaprjeđujući sigurnost sustava izdavanja osobnih isprava i integritet centralne evidencije.

 

2012

Usvojene su izmjene i dopune Zakona o osobnoj iskaznici državljana Bosne i Hercegovine. Shodno odredbama ovog zakona stvoreni su uvjeti za pripreme i početak izdavanja osobnih iskaznica državljana Bosne i Hercegovine koje u sebi sadrže elektronički memorijski element. Zakonom je predviđeno da se građaninu može izdati osobna iskaznica sa elektroničkim memorijskim elementom koji sadrži kvalificiranu potvrdu koju upisuje Agencija za identifikacijske isprave, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine. Ovim su stvoreni uvjeti za upis elektroničkih certifikata u osobne iskaznice koje izdaje Agencija kao CA tijelo čime bi u potpunosti Agencija obavljala i jednu od temeljnih nadležnosti iz zakona u smislu izdavanja elektronskih certifikata i elektronskih potpisa vezanih za oblast identifikacijskih isprava.

2013

Tijekom 2013. godine, Agencija je ostvarila nekoliko ključnih aktivnosti sopstvenim resursima i sredstvima iz budžeta i IPA fondova:

Uvedene elektronička osobna iskaznica  i vozačka dozvola: Agencija je od mjeseca ožujka za državljane Bosne i Hercegovine započela personaliziranje osobnih iskaznica koje sadrže elektronički memorijski element u koji se može upisati kvalificirana potvrda koja sadrži elektronički potpis. Uvođenje elektroničkih osobnih iskaznica i novih vozačkih dozvola sa poboljšanim sigurnosnim elementima je doprinos sigurnosti ukupnog sustava osobnih isprava i jedna od garancija zadržavanja bezviznog režima za bh građane. Međutim, u tom trenutku nedostatak podzakonskih i provedbenih akata koji su propisani Zakonom o elektroničkom potpisu predstavljao je prepreku za Agenciju kako bi započela sa  izdavanjem elektroničkog potpisa. Ti akti će biti doneseni tek 2017. godine. Europska komisija je pozitivno ocijenila početak izdavanja elektroničkih osobnih isprava u BiH, priznajući napredak u informacijskom društvu i e-vladi.

Uvedene pogranične propusnice: Agencija je bila zadužena za idejni projekat izrade pograničnih propusnica za građane Republike Hrvatske koji žive u pograničnom području. U suradnji sa Republikom Hrvatskom, uspostavljen je sporazum o pograničnom prometu i ugovor o graničnim prijelazima. Agencija je stvorila tehničke uvjete za izdavanje pograničnih propusnica, obučila službenike i osigurala opremu Graničnoj policiji BiH. Agencija je zadužena za tehnički dio, odnosno perosonaliziranje pograničnih propusnica i vođenje centralnih evidencija.

2014 - 2015

Početak izdavanja nove generacije biometrijskih putovnica sa polikarbonatnom stranicom za podatke. Tahografske kartice – Pametni tahograf je druga generacija digitalnog tahografa (GEN2) koja je uvedena Uredbom (EU) 165/2014. Europskog parlamenta i Vijeća Europske unije o tahografima u cestovnom prometu.

Biometrijska putna isprava treće generacije (SAC) – putovnice najnovije generacije koji se personaliziraju najsuvremenijom tenologijom prema preporuci Međunarodne organizacije za civilni zračni promet. (ICAO)

Početak izdavanja nove generacije biometrijskih putovnica sa polikarbonatnom stranicom za podatke

Nabava i uručenje:

  • putnih listova za državljanje BiH Ministarstvu civilnih poslova,
  • putnih listova za strance Ministarstvu sigurnosti

2017 - 2018

U tijeku ove godine doneseni su provedbeni akti iz Zakona o elektroničkom potpisu i to: Pravilnik o evidenciji ovjeritelja (“Službeni glasnik BiH” broj 14/17), Pravilnik o mjerama i postupcima uporabe i zaštite elektroničkog potpisa, sredstava za uspostavu elektroničkog potpisa i sustava certificiranja (“Službeni glasnik BiH” broj 14/17) i Pravilnik o bližim uvjetima za izdavanje kvalificiranih potvrda (“Službeni glasnik BiH” broj 14/17).

Na temelju ovih provedbenih akata stvoreni su nužni uvjeti za početak aktivnosti vezanih za upis Agencije u evidenciju ovjeritelja, odnosno pripremi procesa, sredstava i ljudskih potencijala nužnih za certificiranje i izdavanje elektroničkog potpisa.

Poduzete su aktivnosti na uvođenju elektroničkog potpisa. Uz potporu Delegacije Europske unije osigurana su sredstva i potpora za provedbu projekta pripreme Agencije za certificiranje i upis u evidenciju ovjeritelja.

2020

Agencija je tijekom 2020.godine pokrenula niz aktivnosti vezanih za upis u registar ovjeritelja u Bosni i Hercegovini. Prema važećim propisima u Bosni i Hercegovini, upis u registar ovjeritelja obnaša Ministarstvo prometa i komunikacija Bosne i Hercegovine, a na temelju prvobitno okončanog procesa certificiranja CA tijela od strane nadležne certifikacijske  kuće u EU. Delegacija Europske unije u Bosni i Hercegovini je putem IPA projekata osigurala određenu opremu i dodatna sredstva za sam proces certificiranja.

2021

Prema Regulativi EU No 910/2015 EIDAS i neovisnom ocjenjivanju provedenom 30. rujna 2021. godine potvrđeno je da kompletna oprema, servisi i procesi u Agenciji namjenjeni za izdavanje kvalificiranih potvrda u potpunosti ispunjavaju standarde i mjere propisane navedenom regulativom.

Također, Agencija kroz pripremu i početak Pilot projekta sudjeluje u inicijativi vezanoj za uvođenje novih tehnologija u izborni proces. Na zahtjev i inicijativu SiP BiH sva stručna i tehnološka znanja i resurse možemo staviti na raspolaganje u cilju poboljšanja integriteta kroz uporabu podataka koji se odnose na elektroničko i biometrijsko identificiranje, a sve u skladu sa zahtjevima nadležnih institucija i zakonima koji se odnose na zaštitu osobnih podataka.

2022

Agencija je počevši od 15.04.2022. upisana u evidenciju ovjeritelja i postala CA tijelo. Praktično, od trenutka kada je Agencija upisana u evidenciju ovjeritelja u mogućnosti je da izdaje kvalificirane potvrde u osobnoj iskaznici državljana Bosne i Hercegovine (elektronički potpis) koji će biti punopravno priznate u pravnom prometu u Bosni i Hercegovini i van granica Bosne i Hercegovine.

2023

Uporedo  sa svim navedenim aktivnostima Agencija poduzima niz mjera i radnji u cilju uspostavljanja elektroničkih servisa. Značajni su napori u suradnji sa institucijama svih razina vlasti u cilju pokretanja postupaka elektroničke razmjene podataka, a sve sa ciljem razvoja novih elektroničkih usluga i servisa koji će građanima Bosne i Hercegovine osiguratil elektroničke usluge.

Agencija priprema nove strateške pravce, radi na uspostavi novih elektroničkh servisa i platformi vezanih za digitalni identitet i digitalni potpis. Aktivno sudjelujemo i digitalnoj transformaciji, uspostavljanju elektroničke uprave. Naš temeljni cilj je uspostava digitalnog identiteta građana Bosne i Hercegovine koji će omogućiti korištenje javnih usluga i usluga od povjerenja u servisima koji su orjentirani na principu G2C. Također, želimo da naši komunikacijski resursi i kvalificirane potvrde kao i digitalni identitet omogući lakše funkcioniranje bilo kojeg organa, institucije ili gospodarskog društva koje pruža korisnički orjentirane elektroničke usluge.

2024

Uvođenje e-Identiteta: Agencija za identifikacijske isprave, evidenciju i razmjenu podataka BiH (IDDEEA) je implementacijom usluge e-Identiteta građanima omogućila širok spektar usluga koje mogu obavljati online, odnosno bez fizičkog prisustva. Pored uvida u svoje osobne evidencije, građanima je sada omogućeno i aktiviranje elektroničkog potpisa. Osim toga, uz sve prednosti za građane, mnoge institucije kao i tvrtke mogu uslugu elektroničkog potpisivanja iskoristiti za moderniziranje svog poslovanja i komunikaciju sa korisnicima. Agencija za identifikacijske isprave, evidenciju razmjenu podataka Bosne i Hercegovine kontinuirano ima ključnu ulogu kao nositelj digitalne transformacije u zemlji, postavljajući temelje za učinkovitije, transparentnije i modernije administrativne procese, te pružajući temelj za daljnji napredak i razvoj u digitalnom dobu, istovremeno promovirajući važnost digitalizacije za budući razvoj društva.

Implementacija Twinning projekta: Unaprjeđenje pružanja usluga građanima Bosne i Hercegovine kroz jačanje kapaciteta Agencije za identifikacijske isprave, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine (IDDEEA BiH) je Twinning projekt između Italije, Finske i Bosne i Hercegovine, koji financira Europska unija u okviru programa pretpristupne pomoći EU.

Specifični fokus projekta je na tehničkom unaprjeđenju Agencije za identifikacijske isprave, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine (IDDEEA BiH), a moderniziranjem i jačanjem tehničkih sposobnosti IDDEEA-e, teži se ka unaprjeđenju uporabe e-usluga, poboljšanju sigurnosti i kvaliteta informacijskih sustava, razvoju koncepta otvorenih podataka, usklađivanju s pravnom stečevinom EU i  jačanju ljudskih resursa.

Agencija također radi na implementaciji digitalnog novčanika u skladu s europskim regulativama poput eIDAS 2.0. Očekuje se da će digitalni ID novčanik biti predstavljen do kraja godine.